Allah kan ada


BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
ASSALAMUALAIKUM WBT




My Green Tea diet is doing well. Kadang-kadang bengang jugak bila tak makan tak luak pun lemak, tapi bila makan banyak ewah ewah kadang-kadang sampai dua kilo sehari boleh turun Masya-Allah keajaiban apakah ini??? Tu yang boleh putus harapan kalau nak diet tu sebab kes-kes macam nilah. Kesian Sofian sesia tolong aku beli treadmill. Hmmm.





Dah dah. Bukan nak cakap pasal diet. Tapi sebanarnya tadi duduk-duduk menung teringat mak ayah kat kampung tapi degilnya tak nak balik. Pasal hati ni kadang-kadang keras kadang-kadang lembut sebab bila semakin tua ni boleh perasan macam mana perubahan tu berlaku. Dan proses tu dinamakan kematangan (poyolah nak kematangan bagai). Sampaikan Sofian geleng kepala poning menghadap perangaiku yang satu hini. Punca? Sebab profesion aku sebagai tenaga pengajar buatkan aku banyak berdepan dengan karenah budak-budak. Walaupun they are not literally kids. But they are still kids.





Aku perasan kalau mula-mula kerja dulu everytime marking paper pun mesti rasa semua jawapan student tu betul. Paling-paling pun acceptable so kau mesti faham, kadar nak bagi markah tinggi tu macam hhmmm, ok lah, nah semua pun dapat A. Really, that once was me! Tapi bila semakin lama semakin faham nature budak-budak, (it tooks like a year???) now dah tak boleh nak bagi muka dah. Rapat macam mana pun dengan Miss Ain Nathasha, kalau jawapan you tak sama macam skema jawapan or not to my acceptable point, there's no way untuk dapat markah eh eh soryy Miss memang kejam. But for your own good.





Dan begitu juga dengan isu-isu lain. Assignment, project paper, no excuses dah sekarang. Tak siap? You are responsible for your own marks. Tak jumpa suvpervisor, tak datang test, tak hantar report, aish, sorry takkan dilayan. Well, nampak kan that I am so ready for my own kids. Be prepare laaa anak-anak mummy, nak manja pergi kat ayah. In this case mummy tak boleh nak bagi muka sebab dah terbiasa.





Begitu jualah sampai terbawak-bawak dalam hal rumah tangga dan lain-lain. Sekarang ni pun dah tunjukkan tanda-tanda kerasa kepala keras hati tu dekat mak ayah sendiri. I admit it. Krisis mak ayah tak bagi kahwin ni dah terlalu lama sampai satu tahap aku jadi menyampah hey penatlah tunggu sabar doa apa semua. Astagfirullah. Itulah, syaiton bisik dalam hati. But end up aku masih bersabar dan berusaha dan berdoa. Cuma sekarang ni merajuk berjauh hati bagai tu dah masuk ke tahap tak nak balik rumah langsung. Amy suruh macam mana pun, Sofian suruh macam mana pun, tak jalan jugak. Punyalah protes.





Well, aku kecewa sebenarnya. Itu yang start terkenang masa duduk menung tadi tuh. Dahlah. Panjang entry ni kalau nak aku ceritakan semua nanti. Tunggulah, suatu hari nanti aku open table aku ceritakan dari awal sampai akhir. Doakan yang baik-baik untuk aku dan Sofian. Jalan cerita kami ni tak semudah yang orang lain sangkakan. Apa pun, aku tak pernah putus doa, aku tak pernah putus harapan. Allah kan ada.






p/s: Happy Birthday Mak





Comments