Sangka yang baik-baik saja


BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM
ASSALAMUALAIKUM WBT




It's another random thought. Pasal tempat kerja baru. It's been a month since I started new life there. Still a teacher. Or they rather call me 'ustazah'. How awkward. Tapi bila teringat balik zaman aku belajar dekat Kedah dulu, masa zaman pakai tudung labuh, kawan-kawan dok panggil ustazah ustazah, ustazah rock la gamaknya, amin, pufff jadi dah ustazah sekarang. With another bunch of anak-anak. I mean, they are actually sekampung yuno.





Oh, kolej baru ni Kolej Islam. International Islamic College. Tak jauh dari Nilai. Camana ntah nak cakap. 2016 really is a whole new start for me. I let him go. Then Allah grant me with this new opportunity. Surrounding by kids and busy environment. Tons of works. Tight schedule. Balik kerja pun tak tentu. In a way, buatkan aku tak ada masa nak layan feeling long-distance-relatinship that we're having right now. Cuma sekali-sekala bila sensorang tu dia mengalir jugak la air mata. But overall, I believe, banyak baik daripada buruknya.





Meeting new people and learning them is part yang aku paling suka. Various ages, backgrounds, dan juga perangai. Tapi tak perlu la cerita kat sini. Kang dah lain pulak. Students. Pun variety. Cuma kalau nak compare dengan tempat lama, sini lagi ramai, lagi mature, lagi independent dan semestinya lagi gila. I thought I can behave bila dah jadi ustazah ni, oh no rupanya masih sama. Budak-budak ni sendiri yang rasa pelik bila tengok aku behave siap cakap, 'macam-bukan-diri-ustazah-yang-sebenar' gosh how come I'm so transparent???





Secara jujurnya, bila dah mula dikelilingi dengan aura-aura islamik macam ni, semangat zaman sekolah dulu macam automatik datang balik. Rasa macam... tak tahulah nak describe macam mana. Tak berubah dengan drastik pun. Tapi aku boleh rasa. Perlahan-lahan perasaan tu datang I mean, I'm still learning. Masih perbaiki diri sendiri. Perbetulkan mana yang salah. Luruskan mana yang bengkok. But I am still me. Masih tak boleh bersopan dan bersantun aku dah cuba. Tapi end up misbehave macam ni jugak.






I kenot.





Tapi, hakikat hidup. Walaupun kau dalam suasana islamik dan dikelilingi dengan mereka yang islamik bukan menjamin kau akan berjumpa dengan orang yang betul-betul islamik. Islamik itu bukan pada zahirnya. Pakaian, percakapan, perbuatan. Sesiapa pun boleh ubah benda tu bila-bila masa kau tahu itu kan? Tapi yang hati dan akhlaknya islamik itu yang susah nak jumpa walaupun kita dikelilingi oleh mereka-mereka yang nampak secara zahir tadi. Ok lah, malas nak sembang pasal orang. Aku pun masih bengkok lagi. Tapi kau faham maksud aku kan...???





Well, that's some of it. Aku tak kata semuanya baik-baik belaka. Dan aku tak kata yang jahat itu tak ada. Kita dikelilingi dengan suasana dan manusia yang berbeza. Tak bolehlah nak expect orang lain faham dengan cara kita. Allah, kalau nak balikkan hati kita, bila-bila masa je. Maka bersangka baiklah dengan semua. Jangan mudah menghukum atau rasa yang kitalah yang paling baik, kitalah yang paling warak, soleh solehah dan sebagainya. Bunyi macam emosi kan? Baiklah. Sebelum makin panjang kita habiskan di sini saja. Sekian, bye!






People changed. 
So do I.





Comments